“Oni (Ehl-us-Sunneh) slijede Selef-us-Sâlih, Imâme muslimana i 'ulemu. Oni se drže čvrste vjere i jasne istine koje su se oni držali.” [1]
Imâm el-Asbehânî (rahimehullâh - d.535H) je rekao:
Oni (Ehl-us-Sunneh) slijede Selef-us-Sâlih i napuštaju sve što je novo uvedeno (Bid'ah) u vjeru. [2]
Ovo su sljedbenici sunneta, oni koji slijede prve tri generacije (Selef-us-Sâlih) i nikakve druge grupacije i sekte, bez obzira što oni (sektaši) sebe nazivaju “Ehl-us-Sunneh”.
Koja su obilježja za Ehl-us-Sunneh?
Ehl-us-Sunneh imaju potpuno isto vjerovanje (`aqîdah), medotologiju (menhedž) i ostalo razumijevanje Islâma kao (što su to imali) Poslanik Muhammed (sallallâhu `alejhi we sellem) i njegovi ashâbi. To je prvo i glavno obilježje za Ehl-us-Sunneh. Ali isto tako ljubav prema učenjacima je jedno posebno obilježje.
Imâm es-Sâbûnî (rahimehullâh) je rekao:
“Jedno od obilježja za Ehl-us-Sunneh je ljubav prema Imamima Sunneta.” [3]
“Oni teže i savjetuju narod sa istinom i strpljenjem. Oni vole i mrze u ime Islâma. Oni su protiv rasprava o Allâhu i upadanja u kontraverzije o Njemu. Oni izbjegavaju Ehl-ul-Bid'ah, zabludjeli narod, narod koji slijedi prohtjeve i neznalice.” [4]
Imâm Ebu Rajâ' Kutejbe bin Se'îd (rahimehullâh) je rekao:
“Ako vidiš čovjeka da voli Sufjâna es-Sevria, Mâlika bin Enesa, el-Evzâ'îa, Ibn- ul-Mubâreka, Ebûl-Ehvasa, znaj da je on od sljedbenika Sunneta.” [5]
Ko su Ehl-ul-Bid`ah (sljedbenici novotarija)?
To su svi ostali koji ne spadaju pod gore navedene opise. To su oni koji slijede Islâm kojeg oni temelje na tumačenju koje nije u skladu sa razumijevanjem Selefa i koji su se podijelili u sekte i grupe i pored toga što su Allâh i Njegov Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) to strogo zabranili.
Neke stare sekte su: Haridžije, Murdžije, Kaderijje, Mu`tezile, Džehmijje, Šîje i Sûfije.
Neke nove sekte koje su se pojavile u zadnje vrijeme su sekte poput: Da'vat-ut-Teblîg, Hizb-ut-Tahrîr, Habešijje, Nation of Islâm, Ihvân-ul-Muslimîn i dr.
Među sektama postoje oni koji nisu muslimani iako oni sami sebe nazivaju muslimanima, ali zbog njihovog vjerovanja učenjaci su ih proglasili nevjernicima, kao na primjer sekte: Ahmedijje, Hulûlijje, Šîje isnâ `ašerijje i Jezîdijje, Nation of Islâm, i drugi.
Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) je rekao u vrlo poznatom hadisu:
“Zaista su se potomci Israilovi podijelili na sedamdeset i jednu skupinu a moj narod će se podijeliti na sedamdeset i tri skupine. Svi će oni u Džehennem osim jedne.”
Upitan je ko je ta skupina koja će biti spašena, a on je (sallallâhu `alejhi we sellem) odgovorio:
“To su oni koji slijede mene i moje ashâbe.” [6]
Koja su obilježja Ehl-ul-Bid`ah?
Pored njihovog pogrešnog vjerovanja, metodologije, obožavanja i drugog, oni posjeduju posebno obilježje a to je njihova mržnja prema Ehl-us-Sunneh i njihovim Imâmima, te nazivanje Ehl-us-Sunneh različitim lažnim imenima. Ovo obilježje je uvijek postojalo. Već za vrijeme Ebu Hanîfe i eš-Šâfie neki Ehl-ul-Bid'ah su o njima govorili:
“Znanje Šâfie i Ebu Hanîfe ne napušta ženski donji veš.” [7]
Ovako su govorili zavidni i zabludjeli sljedbenici novotarija koji su smatrali da Imâmi Ehl-us-Sunneh samo izučavaju tevhid, fikh i tako dalje, umjesto proklete grčke filozofije i rimskih zakona, koje su čitale razne sekte.
Imâm eš-Šâtibî (rahimehullâh) je komentirao ovu uvredu upućenu ovoj dvojici Imâma muslimana:
“Ovo je izjava pokvarenih i zabludjelih, neka ih Allâh ubije!” [8]
I dan danas postoje ovakva mišljenja. Rečeno je da su današnji učenjaci poput Albania, Ibn Bâza i Ibn`Usejmîna `učenjaci hajza`, `učenjaci SAD-a` i `zatvorenici u svojim bibliotekama`.
Imâm es-Sâbûnî (rahimehullâh) je rekao:
“Ja vidim da su Ehl-ul-Bid'ah, tako što nazivaju Ehl-us-Sunneh ovim imenima, primili isti onaj karakter koji su nevjernici imali za vrijeme Poslanika (sallallâhu `alejhi we sellem). Oni su ga vrijeđali sa svim mogućim imenima. Govorili su: `vračar`, `mađioničar`, `pjesnik`, `luđak`, `izumitelj`, lažov`. Nek ih Allâh osudi! Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) je bio čist od svih ovih optužbi. Uistinu, on je bio samo vjerovjesnik, odabranik, i Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem)."
Ehl-ul-Bid'ah su u posljednje deseteljeće, a ponajviše oni koji imaju ozbiljne probleme sa vjerovanjem (akidom) nazvali one koji imaju ispravno vjerovanje `Vehabije (Wahhâbî)` po šejh-ul-Islâmu Ibn `Abdil-Vehhâbu.
Šejh-ul-Islâm Muhammed bin `Abdil-Vehhâb (rahimehullâh) je bukvalno iskorijenio sav onaj širk, kufr i bid'ah koji se nalazio u tadašnjoj Saudijskoj Arabiji, koji su došli putem raznih sekti. Ali i pored mržnje, naprezanja i borbe engleza i sûfija protiv tevhida i sunneta, Allâh je pomogao Ibn `Abdil-Vehhâba i njegove učenike da iskorjene sve zagađenosti koje su se pojavile među muslimanima.
Važno je znati da ne postoji niko ko sebe naziva `Vehabija`.
Imâm Ibn `Abdil-Vehhâb sam sebe nije nazivao vehabija, a to nisu činili ni njegovi učenici niti bilo ko od Ehl-us-Sunneta poslije njega, već oni koji se igraju i iskrivljuju Allâhovo lijepo ime El-Vehhâb, su zajedno sa engleskim obožavateljima krsta pomogli jedni drugima, boreći se protiv Allâhove vjere i njezinih istinskih sljedbenika da odu još dublje u zabludu.
Neki drugi nadimci koje su sljedbenici novotarija dali sljedbenicima sunneta su između ostalog: `Es-Selefijje el-Džedîdah (nove selefije)` i `Saudi Selefî (saudijske selefije)`. Ovo su, međutim, samo izjave neznalica, onih koji ne mogu uzvratiti sljedbenicima sunneta sa dokazima, već ih počinju ogovarati i vrijeđati.
[1] Risâlah fîl I'tiqâd Ahl-is-Sunnah wa Ashâb-il-Hadîth str. 100
[2] Al-Hujjah fî Bayân-il-Mahajjah (1/364)
[3] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #157
[4] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #144
[5] Al-îmân
[6] Tirmizî, Hâkim
[7] Al-I'tisâm (239/2) av ash-Shâtibî
[8] Ibid
[9] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #155
Imâm el-Asbehânî (rahimehullâh - d.535H) je rekao:
Oni (Ehl-us-Sunneh) slijede Selef-us-Sâlih i napuštaju sve što je novo uvedeno (Bid'ah) u vjeru. [2]
Ovo su sljedbenici sunneta, oni koji slijede prve tri generacije (Selef-us-Sâlih) i nikakve druge grupacije i sekte, bez obzira što oni (sektaši) sebe nazivaju “Ehl-us-Sunneh”.
Koja su obilježja za Ehl-us-Sunneh?
Ehl-us-Sunneh imaju potpuno isto vjerovanje (`aqîdah), medotologiju (menhedž) i ostalo razumijevanje Islâma kao (što su to imali) Poslanik Muhammed (sallallâhu `alejhi we sellem) i njegovi ashâbi. To je prvo i glavno obilježje za Ehl-us-Sunneh. Ali isto tako ljubav prema učenjacima je jedno posebno obilježje.
Imâm es-Sâbûnî (rahimehullâh) je rekao:
“Jedno od obilježja za Ehl-us-Sunneh je ljubav prema Imamima Sunneta.” [3]
“Oni teže i savjetuju narod sa istinom i strpljenjem. Oni vole i mrze u ime Islâma. Oni su protiv rasprava o Allâhu i upadanja u kontraverzije o Njemu. Oni izbjegavaju Ehl-ul-Bid'ah, zabludjeli narod, narod koji slijedi prohtjeve i neznalice.” [4]
Imâm Ebu Rajâ' Kutejbe bin Se'îd (rahimehullâh) je rekao:
“Ako vidiš čovjeka da voli Sufjâna es-Sevria, Mâlika bin Enesa, el-Evzâ'îa, Ibn- ul-Mubâreka, Ebûl-Ehvasa, znaj da je on od sljedbenika Sunneta.” [5]
Ko su Ehl-ul-Bid`ah (sljedbenici novotarija)?
To su svi ostali koji ne spadaju pod gore navedene opise. To su oni koji slijede Islâm kojeg oni temelje na tumačenju koje nije u skladu sa razumijevanjem Selefa i koji su se podijelili u sekte i grupe i pored toga što su Allâh i Njegov Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) to strogo zabranili.
Neke stare sekte su: Haridžije, Murdžije, Kaderijje, Mu`tezile, Džehmijje, Šîje i Sûfije.
Neke nove sekte koje su se pojavile u zadnje vrijeme su sekte poput: Da'vat-ut-Teblîg, Hizb-ut-Tahrîr, Habešijje, Nation of Islâm, Ihvân-ul-Muslimîn i dr.
Među sektama postoje oni koji nisu muslimani iako oni sami sebe nazivaju muslimanima, ali zbog njihovog vjerovanja učenjaci su ih proglasili nevjernicima, kao na primjer sekte: Ahmedijje, Hulûlijje, Šîje isnâ `ašerijje i Jezîdijje, Nation of Islâm, i drugi.
Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) je rekao u vrlo poznatom hadisu:
“Zaista su se potomci Israilovi podijelili na sedamdeset i jednu skupinu a moj narod će se podijeliti na sedamdeset i tri skupine. Svi će oni u Džehennem osim jedne.”
Upitan je ko je ta skupina koja će biti spašena, a on je (sallallâhu `alejhi we sellem) odgovorio:
“To su oni koji slijede mene i moje ashâbe.” [6]
Koja su obilježja Ehl-ul-Bid`ah?
Pored njihovog pogrešnog vjerovanja, metodologije, obožavanja i drugog, oni posjeduju posebno obilježje a to je njihova mržnja prema Ehl-us-Sunneh i njihovim Imâmima, te nazivanje Ehl-us-Sunneh različitim lažnim imenima. Ovo obilježje je uvijek postojalo. Već za vrijeme Ebu Hanîfe i eš-Šâfie neki Ehl-ul-Bid'ah su o njima govorili:
“Znanje Šâfie i Ebu Hanîfe ne napušta ženski donji veš.” [7]
Ovako su govorili zavidni i zabludjeli sljedbenici novotarija koji su smatrali da Imâmi Ehl-us-Sunneh samo izučavaju tevhid, fikh i tako dalje, umjesto proklete grčke filozofije i rimskih zakona, koje su čitale razne sekte.
Imâm eš-Šâtibî (rahimehullâh) je komentirao ovu uvredu upućenu ovoj dvojici Imâma muslimana:
“Ovo je izjava pokvarenih i zabludjelih, neka ih Allâh ubije!” [8]
I dan danas postoje ovakva mišljenja. Rečeno je da su današnji učenjaci poput Albania, Ibn Bâza i Ibn`Usejmîna `učenjaci hajza`, `učenjaci SAD-a` i `zatvorenici u svojim bibliotekama`.
Imâm es-Sâbûnî (rahimehullâh) je rekao:
“Ja vidim da su Ehl-ul-Bid'ah, tako što nazivaju Ehl-us-Sunneh ovim imenima, primili isti onaj karakter koji su nevjernici imali za vrijeme Poslanika (sallallâhu `alejhi we sellem). Oni su ga vrijeđali sa svim mogućim imenima. Govorili su: `vračar`, `mađioničar`, `pjesnik`, `luđak`, `izumitelj`, lažov`. Nek ih Allâh osudi! Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem) je bio čist od svih ovih optužbi. Uistinu, on je bio samo vjerovjesnik, odabranik, i Poslanik (sallallâhu `alejhi we sellem)."
انظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلً
“Vidi šta o tebi oni govore, pa onda lutaju i Pravi put ne mogu da nađu”. (El-Furqan; 9) [9]Ehl-ul-Bid'ah su u posljednje deseteljeće, a ponajviše oni koji imaju ozbiljne probleme sa vjerovanjem (akidom) nazvali one koji imaju ispravno vjerovanje `Vehabije (Wahhâbî)` po šejh-ul-Islâmu Ibn `Abdil-Vehhâbu.
Šejh-ul-Islâm Muhammed bin `Abdil-Vehhâb (rahimehullâh) je bukvalno iskorijenio sav onaj širk, kufr i bid'ah koji se nalazio u tadašnjoj Saudijskoj Arabiji, koji su došli putem raznih sekti. Ali i pored mržnje, naprezanja i borbe engleza i sûfija protiv tevhida i sunneta, Allâh je pomogao Ibn `Abdil-Vehhâba i njegove učenike da iskorjene sve zagađenosti koje su se pojavile među muslimanima.
Važno je znati da ne postoji niko ko sebe naziva `Vehabija`.
Imâm Ibn `Abdil-Vehhâb sam sebe nije nazivao vehabija, a to nisu činili ni njegovi učenici niti bilo ko od Ehl-us-Sunneta poslije njega, već oni koji se igraju i iskrivljuju Allâhovo lijepo ime El-Vehhâb, su zajedno sa engleskim obožavateljima krsta pomogli jedni drugima, boreći se protiv Allâhove vjere i njezinih istinskih sljedbenika da odu još dublje u zabludu.
Neki drugi nadimci koje su sljedbenici novotarija dali sljedbenicima sunneta su između ostalog: `Es-Selefijje el-Džedîdah (nove selefije)` i `Saudi Selefî (saudijske selefije)`. Ovo su, međutim, samo izjave neznalica, onih koji ne mogu uzvratiti sljedbenicima sunneta sa dokazima, već ih počinju ogovarati i vrijeđati.
[1] Risâlah fîl I'tiqâd Ahl-is-Sunnah wa Ashâb-il-Hadîth str. 100
[2] Al-Hujjah fî Bayân-il-Mahajjah (1/364)
[3] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #157
[4] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #144
[5] Al-îmân
[6] Tirmizî, Hâkim
[7] Al-I'tisâm (239/2) av ash-Shâtibî
[8] Ibid
[9] `Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #155